Rood stoplicht voor de Consumentenbond

- 13 april 2018 -

Op 12 april ‘s avonds in het nieuws: de Consumentenbond dringt bij de Tweede Kamer aan op verplichting van een logo op alle voedingsmiddelen, dat aangeeft hoe gezond of ongezond het product is. Dat logo heeft de vorm van een stoplicht met vakjes: groen, oranje, rood. De vakjes vermelden getallen voor calorieën, vet, verzadigd vet en zout. Aan de hand van de kleuren van de vakjes kan de consument dan zien of het product ‘gezond’ of ‘ongezond’ is. Veel ‘rood’ is: ongezond, veel ‘oranje’ is: gaat wel en veel ‘groen’: is prima. Dit is een heel oud plan dat de Consumentenbond weer uit de kast heeft getrokken, nadat het ooit geflopt was. Producenten voelen er natuurlijk niet voor om hun producten zelf als ongezond te profileren. Het grootste bezwaar vind ik echter dat deze stoplichten weer volkomen foutieve accenten leggen, die de falende voedingsvoorlichting ondersteunen. Gezonde voeding gaat niet over weinig calorieën, hoeveelheid vet, minimaal verzadigd vet en minder zout. Dat zijn wetenschappelijk achterhaalde opvattingen waar het Voedingscentrum en, in navolging, de Consumentenbond helaas nog steeds aan vasthouden. Gelukkig kwam er ook een Wageningse wetenschapper in beeld, die verwacht dat het effect van zo’n logo bij de consumenten beperkt zou zijn. Dat zullen we dan maar hopen. De Tweede Kamer zal de stoplichten niet omarmen, denk ik. De tegendruk van de industrie zal hier de doorslag gaan geven. En voor één keer zal ik daar blij mee zijn…. www.fabelfoutvet.nl

Terug...